سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پژوهش در تاریخ

سلام به دوستای خوب انجمن علمی تاریخ بیرجند. امیدوارم از وبمون خوشتون اومده باشه. این وبلاگ سعی داره تا می تونه شما را به علم تاریخ و گذشته پر افتخار کشورمون آشنا کنه.نظر یادتون نره.

فرقه مشعشعیان(2)

مولی علی سر سلسله مشعشعیان



مولی علی فرزند سید محمد مشعشع متوفی ( 861 ق ) را می توان پایه گذار اصلی تفکرات فرقه مشعشعی ها به شمار آورد . وی راه را بر حاجیان می بسته و از رفتن آنها به حج جلوگیری می کرده چون ایشان همچون پدرش قائل به این بود که امام علی ( ع ) خداست و به خاطر همین تفکرات که امام علی ( ع ) خداست و خدا نمی میرد  در سال 857 ق به نجف حمله کرد و بارگاه ملکوتی امام علی ( ع ) را تخریب کرد و تمامی اموال آنجا را به غارت برد ، همچنین 6 ماه بعد به کربلا حمله کرد و آنجا را نیز به غارت برد.

بعد از این لشکر کشی ها مولی علی بر آن شد که حکومتی مستقل در برابر حکومت صفوی تشکیل دهد و نام حکومت را مشعشعی نامید ولی به دست حکومت صفوی دستگیر و قبل از پدر خود ( سید محمد مشعشع ) در عوان جوانی به قتل رسید و بعد از کشته شدنش شاه عباس صفوی به سال 914 ق این حکومت ضعیف و کوچک را بر انداخت و از بین برد و بعد از این امر طرفداران خاندان مشعشعی تحت فرمانبرداری حکومت صفوی قرار گرفتند و از غارتگری دست برداشتند و به اشراف مبدل شدند و  مولی علی را مقصر اشتباهات گذشته می دانستند و از وی بیزاری می جستند